Åh den kære skemad

4. juni 2012

Alder:
6 mdr.

Åh den kære skemad

Kære Helen.

Jeg har lige lidt blandede spørgsmål til dig omkring min søns nutidige og fremtidige kost :-)

Jeg har tidligere skrevet et brev til dig omkring at jeg ikke kan få min søn til at åbne munden for skemaden, grød og mos. Det er ligegyldigt hvad jeg serverer for ham så gider han ikke spise det :-( Jeg ved virkelig snart ikke hvad jeg skal stille op. Der har lige været et par dage, hvor jeg godt kunne få ham til at spise, men nu er vi tilbage igen hvor vi startede.

Jeg har forsøgt når der er noget jeg laver til ham som han gerne vil spise og gentage succesen men det kan jeg godt spare mig. Selvom jeg ved han før har spist den pågældende frugtmos, grød eller mos, så skal jeg ikke regne med han gider spise den hver gang - (han får grød med frugt topping til middag kl. ca. 12 og mos kl. ca. 18).
Nogen gange virker det bare som om han ikke er særlig vild med konsistensen. Jeg har prøvet mosen både med og uden kartoffel, da jeg læste at du havde skrevet til en anden, at de kan få opkastfornemmelser af kartoffel. Men det hjalp ikke!

Jeg er virkelig heller ikke selv særlig vild med grød jeg får også opkastfornemmelser af det. Måske han har arvet det efter sin mor? ;-)
Vand af kop er han dog helt vild med.

Jeg har forsøgt mig med det du skrev til mig sidste gang, med at give ham noget i hånden at gumle på, men det viser han ikke den store interesse for, jeg har forsøgt med agurk og gulerod. Han bliver 6 md. på lørdag så må jeg jo begynde at give ham lidt anden mad, MEN så er det jeg tænker når han nu ikke rigtig har noget rutine med at få spist alt det bløde fine skemad, hvordan søren skal han så spise det grove? Og jeg tør da næsten ikke give ham skorper, rugbrødsbjælker eller frugt at gnave i, tænk nu hvis han får det i den gale hals :-(

Det er jo som du også skriver i din bog om børn og mad en gradvis proces og jeg har svært ved at se hvordan vi kommer videre herfra når han ikke vil ”lege” ...

Annonce

... med.

De ting du anbefaler i din bog, at man skal give dem at sidde med selv som fx melon, appelsinbåde, kartoffel både og rugbrødsbjælker dem synes jeg alle man kan få til at gå i stykker og få galt i halsen? Det er virkelig meget angstprovokerende, at skulle til at give sin lille baby ”fast føde”, jeg er et nervevrag bare ved tanken om det. Puha!!
Hvor længe skal man blive ved at blende maden? Vi har købt en bamix stavblender efter din anbefaling og den kan jo lave maden i diverse konsistenser :-)

Kan man miste appetitten når man får tænder? Hans første tand titter helt frem fra gummerne i dag efter en uge hvor man kun har kunnet ane den under gummerne.

Er det bedst at blive ved med at bruge MME i maden frem for sødmælk? Jeg har stadig ½ af de små bøtter NAN MME 0-6 md. Kan jeg bruge denne op før jeg køber næste trin eller skal jeg kassere det jeg har tilbage og købe det næste trin nu hvor han rammer 6 md.? Jeg ved nemlig ikke helt hvad forskellen er? Jeg har valgt ikke selv at malke ud som tilsætning i maden, jeg synes det bliver lidt for omstændigt. Jeg koger vandet før jeg rører MME i er det forkert?

Når jeg kigger i din bog, som jeg gør flere gange om dagen, så kan jeg se en beskrevet dag for en 6 md gammel baby og der synes jeg næsten ikke at de laver andet end at spise, kan de virkelig spise alt det? Hvor meget frugtmos og frisk frugt skal de have af gangen til formiddag og eftermiddag?

Opskrifterne synes jeg er vildt gode :-) Men jeg synes det bliver til store mængder er det meningen at de skal spise sådan en stor portion eller gemmer man det til dagen efter?

Hvis man bruger frosne bær, grøntsager eller fisk, må man så tilberede og fryse ned igen? Tænker også her på din tomat/rødspættepuré, som bare lyder så lækker at jeg selv har lyst til at spise den ;-)

Jeg håber du kan finde hoved og hale i alle mine spørgsmål :-)
Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor